Pressure Sounds
Pressure Sounds reizdanje 2016.
7. Studeni 2016

Yabby You/The Prophets - "Beware Dub: An Expanded Version Of The Classic Album"

Oprezno slušaj

Od svih likova koji su se u sedamdesetima istaknuli u reggaeu, Vivian 'Yabby You' Jackson (1946.-2010.) zauzima posebno mjesto. S njim ujedno imamo i jednu veliku kontradikciju - premda je odgovoran za neke od najdubljih i najspiritualnijih komada ikad poteklih iz reggaea, on nije pušio tu priču o božanskom identitetu tadašnjeg etiopijskog cara Haile Selasija u koju je slijepo vjerovala prevladavajuća Rastafari struja, a što je ostalo tako i do današnjih dana. Iako je se po svojim uvjerenjima razlikovao od ostatka i prvotno bio tretiran kao heretični izgnanik, zauzimao je ključno mjesto u sceni. Bio je jedan od glavnih suradnika King Tubbyja, koji je radio na većini njegovih snimaka, te je promovirao njegove šegrte Jammyja i Scientista, davajući im neke svoje materijale da se uče na njima.

Upravo je on bio taj koji je Prince Jammyjevom labelu nadno ime Jammys, koji će kasnije u osamdesetima postati sinonimom za kompjuterizirani dancehall zvuk. U njegovoj službi kao glazbenika i producenta stajali su mnogi sjajni svirači kao što su Tommy McCook, Robbie i Sly, 'Chinna' Smith, 'Horsemouth' Wallace i 'Family Man' Barret. Pored King Tubbyja, surađivao je i s Lee 'Scratch' Perryjem u Black Ark studiju i Ernest Hoo Kimom iz Channel One studija. Sve u svemu, uloga koju je Yabby You odigrao za reggae na Jamajci sedamdesetih ne može se dovoljno naglasiti.

Usporedno s tim je imao i vlastitu grupu The Prophets s kojom će djelovati još duboko u osamdesete, a najpoznatiji od njih će kasnije postati pjevač Michael Prophet, čiji nadimak vuče od spomenute grupe. Ipak, pored i iznad svega ono što ga je činilo jedinstvenom pojavom su bila njegova biblijskim narativom protkana stajališta koja su u kaotičnoj, građanskim ratom sličnoj situaciji na Jamajci sedamdesetih vidjela apokaliptični scenarij borbe između dobra i zla, a njegovi radovi su, po vlastiti riječima, bili sveti "spisi na vosku" ploče. Za Yabbyja je njegova glazba u najužem smislu bila sredstvo namijenjeno kao protuteža svevladajućem nasilju i nadolazećem hedonističkom konzumerizmu, stvari koje će u narednom desetljeću Jamajku sunovratiti u još veću krizu i dovesti na rub kolapsa.

Yabby You
Proročanske riječi Yabby You-a su ovjekovječene odmah u njegovoj prvoj skladbi i hitu "Conquering Lion", koja je nastala još 1972. godine pod misterioznim okolnostima. Naime, u jednoj vrsti ukazanja prilikom jedne olujne noći začuo je anđeoske glasove koji su mu poručili: 'be you, yabby yabby you' - to je bio ujedno okidač za njegovu glazbenu karijeru. Nakon mnogih nedaća, traka je konačno dospjela u King Tubbyjeve ruke, koji je instantno bio oduševljen tim masivnim, vremenski pomaknutim riddimom, konfrontacijskim gitarama i mističnim puhačima. Traka "Conquering Lion" će biti naslovna na Yabbyjevom nešto kasnije izašlom albumu, a koji će obuhvatiti neke od njegovih najvećih hitova poput "Jah Vengeance" i "Run Come Rally" - oba snimljena u Perryjevom Black Ark studiju.

"Beware Dub" je pak njegov drugi po redu dub album objavljen 1978. godine, a koji će s "King Tubby's Prophecy of Dub" iz 1976. godine (ne zamijeniti s "King Tubby's Prophecies of Dub" kojeg je miksao Pat Kelly, jedan od Tubbjevih manje poznatih učenika) postati jedan od najkultnijih dub albuma uopće i koji će s ovim proširenim izdanjem od Pressure Sounds doživjeti svoje u međuvremenu treće reizdanje s ukupno šesnaest naslova. Pa ipak, album "Beware Dub", a što je i naslov dub verzije skladbe "Conquering Lion", nije nastao kao tipični dub album, već je kolekcija B-strana singlova, ali koje je sve miksao King Tubby uz manju pomoć Prince Jammyja. Otprilike isto kao i što je prije spomenuti album "Conquering Lion" nastao kao skup prethodnih Yabbyjevih vokalnih singlova.

Pokraj sjajnih i bezvremenskih komada kao što su "Freedom", "Deliverance" i "Prophets", na ovom proširenom reizdanju se nalaze i do sada neobjavljene trake poput dubplatea od "Conquering Lion" i "God is Watching You", te "Marshall Dreadlocks Version" i "Sensimena", koje su miksane u Channel One studiju. Yabbyjevi oskudni ali s nevjerojatnom dubinom i težinom aranžirani roots-komadi, u kombinaciji s Tubbyjevim ekstravagantnim miksevima su u "Beware Dub" doživjeli svoj vrhunac i dokučili onu razinu u kojoj uvijek zvuče svježe i neistrošeno, ma koliko god da je godina prošlo od njihovog nastanka. S ovim proširenim izdanjem dobrih ljudi iz Pressure Sounds tu su po prvi put i neki pozadinski materijali, koji zaokružuju cijelu priču oko ovog albuma, onako kako on to i zaslužuje.