13. Lipanj 2016

Karl Pitterson / Fikir Amlak i King Alpha / Anonymous

Stari i ne tako stari majstori duba

Karl Pitterson - "Dub from Space" (AWG Music, 2016.)
Karl Pitterson je jedan od onih neopjevanih jamajkanskih producenata i majstora duba, koji su ostali u sjeni svojih daleko poznatijih kolega kao što su Scientist i King Jammy. Rijetko kome je izvan "fundamentalističkih" reggae krugova poznat, iako je sudjelovao kao producent, inženjer zvuka ili glazbenik na brojnim velikim albumima reggaea poput "Exodus" i "Kaya" Boba Marleyja. Miksao je albume od Bunny Wailera, The Abyssinians, The Mighty Diamonds, Burning Speara i slične velikokalibarske institucije reggaea. Ali među njegovim najpoznatijim radovima su produkcije koje je radio za Steel Pulse, čija suradnja se poklapa s najkreativnijom fazom ove britanske grupe početkom osamdesetih. Kao i produkcije koje radio u pop glazbi za Grace Jones i Roberta Palmera.

Opisan je kao "nježni genij", koji glazbenicima dopušta iznimno veliku slobodu i s kojim je zadovoljstvo raditi. Pri tome je u reggaeu prisutan od sama njegova nastanka na Jamajci, radeći u kultnim studijima kao što su Randy's, Studio One, Treasure Isle i Aquarius. U novoizašlom albumu "Dub from Space", zbirci od deset dubova nastalih u njegovom South End studiju na Floridi, Pitterson opravdava svoj ugled majstora duba najvišeg reda s virtuoznim i pomno razrađenim miksevima. Ritmovi i bas linije su mahom u tjerajućem up beat tempu, bez predaha u pogonu i s masom energije, preko kojih se prelijevaju raskošni puhači, odjekujuće i oštre gitare te prostrani i glatki synthovi. Sve to ima određeni, nedvojbeni šlif osamdesetih - ovaj "dub iz svemira" dolazi na Zemlju sa zakašnjenjem od nekih tridesetak godina - tako da ovo izdanje nema neku posebnu vrijednost u smislu inovativnosti i aktualnosti, ali u pogledu perfekcije, kompleksnosti i usavršenog stila jednog doajena duba i reggaea je užitak za slušanje.

Fikir Amlak meets King Alpha - "Simply Warrior" (Akashic Records, 2016.)
Američki reggae veteran Fikir Amlak iz Kalifornije je na tamošnjoj sceni prisutan već nekih desetak godina djelujući u raznim grupama i projektima, a usporedno gradeći i solo karijeru koja u posljednje vrijeme uzima sve više zamaha. Tako je ove godine objavio dva albuma, od kojih je jedan "Simply Warrior", nastao u kolaboraciji s King Alpha, londonskim sound sistemom poznatom po svom žestokom i beskompromisnom zvuku. Upravo takav zvuk nas očekuje i u ovom showcase albumu s osam vokalnih traka i osam pratećih dub verzija. Fikir Amlakova conscious lirika uparena s njegovom mističnom vokacijom, koja stoji u izravnoj vezi s Yami Bolovom i Rob Symenonovom, evocira duboko rastafari iskustvo, a tvrdi i hipnotični beatovi King Alphe su najmilitantniji koji se trenutno mogu naći u dubu. Šlagvort ovdje je sound sistem i ubitačni UK dub steppers, gdje dominiraju glomazni basevi i repetitivni, vrlo plesni ritmovi. Fikir Amlak poput nekog mistika, lebdeći iznad tla preuzima atribute drevnog afričkog ratnika-svećenika, koji putem moderne dub-komunikacije iz mistične prošlosti tele-dirigira svoje poruke, utkane u debele vibracije basa i futuristično-primitivne, hipnotične ritmove. "Simply Warrior" je čudna i misteriozna dub seansa u savršenoj simbiozi zvuka, ritma i riječi, koja kao da nije s ovoga svijeta.

Unknown - "Anonymous in Dub" (Conscious Sounds, 2016.)
Iza ovog opskurnog albuma, koji je neka vrsta hvalospjeva tajanstvenoj anarho-cyber-gerila skupini Anonymous stoji Dougie Conscious iz kultnog britanskog studija i labela Conscious Sounds. Za tu je prigodu iz arsenala izvukao neke od najžešćih ritmova i riddima. Neki su iz Dougiejeve vlastite produkcije, a neki pripadaju širem dub/reggae kanonu, koji datiraju još od Jamajke iz "Zlatnog perioda" sedamdesetih i osamdesetih. Takvi kao što su Glenn Brownova i King Tubbyjeva "Version 78 Style", što je ovdje prekrojeno u uvodnoj "We Are Anonymous" ili kao što je u "Freedom of Speach" Jacqueline riddim istoimene pjesme Hugh Mundella, a kojeg je proslavio Scientist u albumu "Wins the World Cup" (treća po redu pjesma albuma). Ali koliko je Dougie u to sve unio svoj vlastiti twist najbolje dočarava "A Man Without a Head", u kojoj je sjajni Late Night Blues riddim premazao kerozinom i nabrijao anti-gravitacijskim basevima. No, podrijetlo većine materijala potpisuje sam Dougie iz svog Conscious Sounds kataloga, koje je ovdje nanovo smiksao i prearanžirao u njihove najbolje verzije do sada. Trake otvaraju Anonymousovi samplirani citati, koje potom prelaze u zapaljivi dub-raspašoj pod paljbom raznih efekata i lucidnim miksom u kojemu je stari dobri Dougie vjerojatno nadmašio i samog sebe. Preporuka!