Greensleeves Records
Greensleeves Records 2016.
19. Svibanj 2016

Linval / Junjo Presents: Roots Radics

Reizdanje albuma
Skupni osvrt na reizdanje albuma "Scientist Wins the World Cup", "Scientist Meets the Space Invaders", "Scientist Encounters Pac-Man", "Heavyweight Dub Champion", "Scientist Rids the World of the Evil Curse of the Vampires" i "Big Showdown"

Vrlo je ružna ta stvar koja se odigrala između Greensleeves Recordsa i Scientista. Dugo godina su se natezali u sudskom sporu oko autorskih i izdavačkih prava njegovih kultnih albuma iz osamdesetih, a koje je tada objavila upravo ova izdavačka kuća. Scientist je zastupao stajalište da isključivo on polaže sva prava na rečene albume i da se bez njegove dozvole ne mogu i ne smiju ponovno objaviti. No, čini se da je časni sud napokon donio odluku u korist Greensleeves Recordsa, budući da su se na tržištu pojavila ponovna izdanja spomenutih albuma, ali bez navoda Scientista u naslovima i njegova je uloga u 'odjavnoj špici' reducirana tek na tobožnjeg "studijskog pomoćnika" (?!).

Kao što je na početku rečeno, vrlo ružna stvar, za koju su krive obje strane radi svoje tvrdoglavosti. Pri tome je se u ovim albumima bilo sve poklopilo. Vrhunski producenti Junjo Lawes i Linval Thompson, vrhunski studijski bend Roots Radics, vrhunske polazne trake i, na koncu, vrhunski miksevi Scientista. Iako je kvaliteta navedenih albuma naravno varirala, ipak su svi oni manje-više ušli u kanon dub glazbe kao nezaobilazna stanica svakog ozbiljnog dub-hodočasnika. Kao najbolje od njih, mnogi će ti reći da su to "Scientist Rids the World of the Evil Curse of the Vampires" i "Scientist Meets the Space Invaders".

U nekom smislu oni to i jesu. Razina sonične magije kakvu Scientist razvija u ovim albumima je nenadjebiva. Njihovo slušanje je za istrenirano uho nalik toboganskoj vožnji iz jednu u drugu zvučnu dimenziju, kroz zečju rupu i preko zmajevog repa na drugu stranu sveznajućeg ogledalca do opuštanja u raskošnom džakuziju na vanzemaljskom brodu s debelim džointom, kojeg je upravo smotala oteta Trnoružica. U njima je kulminirala čitava jedna epoha, ona prve polovine osamdesetih u kojoj su granice između klasičnog roots reggaea, duba i nadolazećeg dancehalla bile još tečne i uzajamno se ispreplitale.

Prvu generaciju jamajkanskih glazbenika, pjevača, producenata i inženjera zvuka je polako smjenjivala druga. Ali njihova međusobna veza je još uvijek bila čvrsta i jaka. Mladi su profitirali od iskustva starijih, a stari su dobivali svježe ideje od mladih. Scientist je naslijedio velikog King Tubbyja, koji mu je sve više davao odriješene ruke u poslu, studijski bend Roots Radics su uvelike smijenili svoje prethodnike The Revolutionaries i The Aggrovators, a Lee Scratch Perryja u producentskom smislu Junjo Lawes, koji je sa svojim lucidnim soničnim eskapadama, a ponekad i otvoreno suludim idejama, pokazao da je njegov dostojan nasljednik. Vrlo plodonosan je to bio period u kojemu su nastali neki od najboljih jamajkanskih albuma.

Ali to Scientist, građanskog imena Hopeton Brown, nikad ne bi mogao ostvariti sam. Skoro pa u istoj mjeri su zaslužni i producenti Junjo Lawes i Linval Thompson, te Roots Radics, koji su pridonijeli sve aranžmane, kao i svi izvođači kao što su Hugh Mundell, Barrington Levy, Michael Prophet, Johnny Osbourne, Wayne Jarrett, Wailling Souls i mnogi drugi. Upravo je na njima naglasak u ovim reizdanjima, a sva ona imaju, uz originalne dubove, i vokalne verzije traka. To je naravno super stvar za sve one koji su se oduvijek pitali odakle dolaze svi ti polazni materijali, a nisu imali vremena ili volje začeprkati dublje ispod površine. Posebno u "Junjo Presents: Wins the World Cup" (zamjećuješ da se ime Scientista konsekventno izbjegava navesti posljedicom sudskog spora?) čeka ugodno iznenađenje u vidu šest dodatnih i do sada neobjavljenih dubova, naslovljenih kao "Extra Time" i "Golden Goal".

Serija ovih reizdanih albuma onoga čije ime se ovdje ne smije spomenuti, a za kojeg mnogi kažu da je posljednji veliki dub meštar, s pravom slove za najbolje što je ovaj ikad napravio. Nebitno što sada piše ili je naslikano na njima. Samo, da je kojim slučajem King Tubby danas živ i da vidi sve ovo, okrenuo bi se u grobu.