Scoops
Scoops 2018.
8. Ožujak 2018

Vibronics - "Woman on A Mission"

Na zajedničkoj misiji

Oni koji očekuju (stereo)tipičnu, lascivnu i slatku femininu ploču u ovom novom projektu Vibronicsa i praškog Cross Club tima, će biti razočarani. "Woman on A Mission" je subverzivni album, koji si je uzeo za cilj jednom za svagda raščistiti s predrasudama u (još uvijek) dominantno muškom reggaeu. Put su prethodno već utabale pjevačice tipa Rita Marley ili Lady Saw, koja je u mizoginim dancehall krugovima stekla neprikosnovenu slavu. Tu je, recimo, i Sonia Pottinger, legendarna jamajkanska producentkinja. Ali i novije umjetnice kao što su Jah9, Hempress Sativa, Dezarie i slične su promijenile sliku reggaea kao isključivo muške domene u kojoj žene mogu biti tek pomoćni vokali ili plesati na bini. Vibronics i Cross Club su stoga ovogodišnji Međunarodni Dan žena osmog ožujka uzeli za povod da izađu s konceptualnim albumom te ekstra u tu svrhu napravljenom web stranicom, ističući današnju žensku ulogu u reggaeu. A on je postao više nezamisliv bez njih. Ne iz razloga da se čisto zadovolji glupa kvota ravnopravne zastupljenosti, već zato što žene u reggaeu imaju isto tako puno toga za reći kao i njihove muške kolege. Ali i zato što nude drukčiji pogled i pristup. Tako koncept miroljubive ratnice predstavlja ženevska pjevačica i članica OBF sound sistema Sis-I-Leen; Nia Songbird poziva sve sestre na ujedinjenje; dugogodišnja suradnica Vibronica  Boney L poziva na ustanak; više ljubavi zahtijeva Njemica Saraleene; da je žena božanstvena poručuje Portugalka, suradnica Congo Nattyja, Nanci Correia. Ali pored svega, jedna bitna činjenica postaje ovime jasna: Europa prednjači sa ženama u reggaeau, iako su u posljednje vrijeme također neke Jamajkanke istupile na scenu. Pri tome se u popisu gošća albuma nalaze i veteranke europskog (iliti britanskog) reggaea - Trilla Jenna je primjerice jedna od njih, osnivačica ženskog Gold Label sound sistema, koja je potom u devedesetima surađivala s Mad Professororm na nizu Ariwa izdanja. A tu je i Zagrepčanka Vanya-O, članica bivšeg Radikal Dub Kolektiva, koja u skladbi "One Dub Nation" ujedno pjeva i svira melodiku. Na drugoj strani se Vibronics u "Woman on A Mission" pokazuje snažno i inspirirano. Debeli basevi rolaju i jaki steppers beatovi se ne zaustavljaju ni za što, a sve - u showcase formatu - prelazi tečno u vrhunske dub verzije. Jedino u "Each One Teach One" od Nish Wadada iz King Shiloh sound systema i Blackboard Junglea, odzvanjaju spiritualni roots zvukovi, koji pokazuju čak i skrivenu, do sada nepoznatu stranu Stevea Vibronicsa! Sve u svemu, "Woman on A Mission" nije album, koji se treba poslušati da bi se ispunila dužnost i zadovoljila forma, već što jebeno dobro zvuči.