Lee "Scratch" Perry - "Destiny" - očekivanja su bila veća

VP Records
VP Records 2016.
15. Rujan 2016

Jah9 - "9"

Duga devetka

'Do it with all your heart and you will prosper/ do it with just a part and you will fail' - kaže Jah9 u svom novom albumu i čini se kao da je ovaj tekst iz skladbe "Prosper" prisvojila kao svoj osobni moto. Devetka ("9"), njezin drugi po redu službeni album, bi po svemu sudeći trebala biti konačna afirmacija u prve redove ponovno osnaženog jamajkanskog reggaea. Rame uz rame s kolegama Protoje, Kabaka Pyramid, Chornixx i drugima koji čine tu novu i mladu generaciju glazbenika, i koji su se nakanili reggae u njegovoj matici nanovo definirati.

Pri tome je Janine Cunningham AKA Jah9 zaposjela jednu nišu koja je još više bila zamrla na Jamajci - dub poetry. Njezina poezija, koju niže iz dubine duše i s nevjerojatnom emocionalnošću, dolazi u kombinaciji spiritualnosti i društvene kritike. A dobila je u tome i pomoć od "srodne duše" Benjamina 'Akae Beka" Vaughna, poznatijeg kao pjevača grupe Midnite, u posljednjoj skladbi albuma "Greatest Threat to the Status Quo".

Nerijetko pri tome kao da upada u trans poput legendarne i ekscentrične Nine Simone. Ne obraćajući više toliko pažnju na rime, već isključivo na snagu svojih, poput britve oštrih i beskompromisnih riječi. Novi album ne prati neku ustaljenu shemu i on je jedna vrsta nyabinghi seanse, opuštene jazz improvizacije i rustikalnog roots reggaea. Tromo i masivno se vuku beatovi u ovih ukupno devet skladbi, nošeni debelim basevima. Produkcija albuma je neuobičajeno filigrana i šarolika na instrumentima. Tu se kao na reviji smjenjuju energične gitare, topli i prostrani synthovi, razne udaraljke i perkusije, razigrani klavir, himnični puhači, mistična flauta, sitara, nježni gudači...

U na početku spomenutoj "Prosper" bubnjevi udaraju u stupajućem ritmu, dok ona priziva novo kraljevstvo duha, a u pozadini odjekuju majestetični puhači. Jah9 koristi riječi kao kist s kojim kreira na bojama bogatu, ali i s mnogo tamnih podtonova prožetu sliku, a koja ujedno služi kao odraz njezinog svjetonazora, ali i moguća verzija neke bolje budućnosti. U meditativnoj, preko devet minuta dugoj nyabinghi skladbi "In the Spirit", protkanoj dubokim intonacijama bubnjeva, snenom akustičnom latino gitarom i zanesenom flautom, iscrtava ona tamnu duboku noć s visoko svijetlećim mjesecom i protkanu mirisima raznih biljaka, tako da je tu čitavu atmosferu moguće iskusiti gotovo na vlastitoj koži.

Riječi su za Jah9 doslovce nemilosrdno sredstvo i moćno oružje s kojima spretno i izravno implantira u druge ono što hoće i što joj je bitno. Pomalo naivno se pri tome kaže u popratnim informacijama za album da "ona nastupa s ciljem svijet učiniti boljim mjestom". I mnogi drugi su to prije nje pokušali - i nisu uspjeli. Ali zamisli kakvo bi tek sranje nastalo kad bi to prestali uopće i pokušavati.