Indiggnation Collective / Overstand Entertainment
Indiggnation Collective / Overstand Entertainment 2015.
9. Ožujak 2015

Protoje - "Ancient Future"

Novi album reggae filozofa

U prethodnim albumima je bio u osmogodišnjoj aferi i patio od sedam godina dugog bola. U svom velikom hitu, poručivao je Kingstonu da bude mudar ("Kingston Be Wise") i spjevao himnu "Rasta Live" s Ky-Mani Marley. Dio je fenomena koji trenutno drma ne samo Jamajkom, već i izvan nje - zove se reggae revival. Skupina novih likova je stupila na scenu prethodnih godina, koji su kompletno izmijenili situaciju na terenu. Ovaj mladi Jamajkanac pripada toj novoj generaciji muzičara, koji na sedamdesete i osamdesete ne gledaju kao na svršenu prošlost, već nešto na čemu mogu bazirati svoj novi zvuk. Ali ne gubeći iz vida trenutne struje i aktualne trendove, stvarajući reggae za novi milenij.

Granice su odavno pale, i oni se ne libe eksperimentirati s hip hopom, popom, soulom, jazzom i drugim pravcima, koristeći se pri tome stvarima iz vlastitog nasljedstva kao što su dub i dancehall. Rezultati koje dobivaju su većinom vrlo zanimljivi, svježi i s puno energije. Jedan od njih koji je to sve usavršio na svoj način je Protoje. Na ništa manje već povratak u drevnu budućnost poziva on u svom novom albumu, zajedno s pratećim bendom Indiggnation Collective i producentom Philip 'Winta' James iz Overstand Entertainment.

Oksimoron u naslovu albuma "Ancient Future" oslikava ujedno i oprečnosti u njegovom muzičkom stilu. On ovdje balansira s klasičnim reggae formatom na jednoj i hip hopom na drugoj strani, na što dodaje natruhe duba. Njegovo rušenje barijera najdalje doseže u "The Flame", kad se u njenoj drugoj polovini, nakon energične roots reggae ekshibicije, pojave prostrane gudačke minijature praćene akustičnim i distorziranim gitarama. A s "Answer To Your Name" oživljava duh 2-tone sounda iz drugog ska vala.

Svoj njuh za potencijalne hitove nije izgubio, dapače, kandidata za veći uspjeh ima nekoliko - počevši od prvoklasnog 80's rootsa u "Protection", gdje njegov Indiggnation Collective sviraju s istom žestinom kao svojevremeno Roots Radics, preko hip hopom infuzirane i zaista zarazne "Criminal", pa do "All Will Have To Change" s harmoničnim duhačima, vijugavim bas linijama i dub ekstravagancijama. Dok je odlična "Who Knows" s Chronixx unaprijed najavila ovaj album kao singl. Tu s kolaboracijama nije kraj - u "Love Gone Cold" s jednostavnom ali zaraznom pop strukturom i "Sudden Flight" predstavlja mladu vokalisticu Sevana, koja imponira sa svojim snažnim glasom. Na albumu su mu se našli i kolege Kabaka Pyramid i Jesse Royal, koji su također dio rečenog reggae revivala.

Za Protojea se kaže da je ne samo vješti tekstopisac, već i reggae filozof u namjeri da revitalizira tradiciju socijalno i društveno angažiranih songova s kojma bi reggae ponovno postao važan element jamajkanske svakodnevice i sredstvo za promjene, tako nužno potrebne ovoj otočnoj državi. Tko zna, možda upravo da se povijest ponovi i reggae još jednom, u namjeri da izmijeni stanje na Jamajci, zapravo obuhvati cijeli svijet. S likovima kao što je Protoje, ta se zamisao najednom ne čini tako prenategnutom.