Sassja - "Chwakka" - eksperiment je uspio

Barcley
Barcley 2015.
8. Listopad 2015

Tiken Jah Fakoly - "Racines"

Nikad nije kasno zaraziti se afričkom reggae groznicom...
Naslov albuma je ujedno i njegov program - "Racines" na francuskom znači "korijenje" i njima se vraća ovaj afrički reggae kralj s novim albumom. Pri tome se to odnosi na njegove muzičke početke kad je sa svojim prvim bendom Djelis u matičnoj državi, Obali Bjelokosti stekao po prvi put popularnost svirajući pored vlastitih pjesmama i jamajkanske hitove. Možda upravo radi toga je u kasnijoj karijeri odbijao raditi obrade - sve do sada, jer s "Racines" isporučuje album obrada nekih od najvećih i najdugotrajnijih reggae himni.

Ali s afričkim twistom - tamošnji regionalni žičani i gudački instrumenti rasplamsavaju tu famoznu afričku atmosferu lepršave prirodnosti i iskonske melodioznosti, kao i autohtonog tribalnog identiteta, posredovanog filigranom poliritmijom plemenskih perkusija. Pri tome Tikenov snažni i autoritativni glas u tradiciji griota, afričke kaste glazbenika i pjesnika iz koje potječe, evocira tu staru žudnju autora originalnih pjesama za maticom Afrikom. A među tim pjesmama su naslovi poput "Get Up Stand Up" i "Zimbabwe" od Boba Marleya, "Slavery Days" i "Christopher Columbus" od Burning Speara...

Ali tu je se također našla obrada "Is It Because I'am Black" slavnog čikaškog bluzera Syl Johnsona, kao i verzija "Brigadier Sabari" od Alpha Blondy, koji je bio jedna vrsta preteče Tiken Jah Fakolya. Realizacija ovog njegovog devetog po redu albuma s ukupno jedanaest pjesama je se odvijala u dva koraka - prvo dio bi se snimio na Jamajci te potom bivao poslan u malijski glavni grad Bamako, gdje Tiken Jah živi u egzilu i ima svoju muzičku bazu. Koliko je cijenjen ovaj "afrički protestni reggae pjevač" na Jamajci pokazuje i činjenica da je tamošnji dio posla odrađen od strane ritam dvojca Sly & Robbie, a na pomoćnim vokalima su se našla imena poput Ken Boothe, U Roy, Jah9 i Max Romeo, koji mu gostuje na obradi svoje "One Step Forward".

Pjesma koja možda i najbolje oslikava poruku ovog albuma je obrada "African" od Petera Tosha, koja je svojevrsna himna panafrikanizma, a kojeg je u jamajkansku kulturu prvi unio Marcus Garvey s idejom jednog sveobuhvatnog afričkog identiteta, bez obzira na kojem kontinentu i kojoj nacionalnosti pripadali. Tu idealiziranu sliku nepokorenog Afrikanca, Tiken Jah Fakoly utjelovljuje u potpunosti - on je istovremeno poglavica, umjetnik i (prognani) revolucionar, i danas vjerojatno nema nikog drugog tko bi bio dostojniji da obradi ove pjesme, koje su za nas ostale možda samo hitovi i klasici, ali za same Afrikance (i one koji se tako osjećaju) puno, puno više od toga.