Taxi Records
Taxi Records 2014.
17. Studeni 2014

Sly & Robbie - "Dubrising"

Sofisticiran dub album

Svijet je ipak jedna ploča. Ako već ne u zemljopisnom, a ono, barem je to u muzičkom smislu. I ako se pita producent Guillaume Bougard, čiji label Taxi objavljuje novi album najpoznatijeg i vjerojatno najboljeg ritam dua Sly & Robbie.

"Dubrising" naime izlazi prvo i isključivo kao vinilno izdanje, a nakon nekog vremena biti će dostupan i u digitalnom formatu. To će najviše obradovati brojne "pločišiste", koji uporno vjeruju da dub najbolje zvuči upravo na ovom mediju.

Ali što je još posebno kod ovog albuma? Pa kao prvo, u ovih ukupno osam trakova korišteni su materijali od znamenitih imena poput Horace Andy, Bunny Rugs, Chezidek i Khalifa, a snimljeni su od strane rečenog dvojca između 2006. i 2012. godine, što "Dubrising" čini nekom vrstom presjeka njihova rada iz spomenutog perioda i ubrzani je tečaj za upoznavanje s ovim duom. Sve ove sesije snimljene su uživo u Harry J i Anchor studijima u Kingstonu, a pri tome su ponajviše zanimljivi dijelovi od pjevača grupe Third World Bunny Rugsa, koji je preminuo početkom ove godine prije nego što je dovršio album na kome je upravo radio sa Sly & Robbiejem. Tako da su te snimke na ovaj način posthumno našle svoju upotrebu i nisu ostale neiskorištene. Ali ono što se najviše ističe kod ovog albuma je podatak da se za mikserskim pultom ponovno nakon trideset godina nalazi legendarni Groucho Smykle, čovjek koji je radio najpoznatije i najbolje albume Sly & Robbieja - "Dub Experience" i "Raiders Of The Lost Dub" antologijski su albumi, kao i Black Uhurov "The Dub Factor".

Svi oni koji su poslušali navedene albume, dobro znaju na što se trebaju pripremiti: vrhunski dub miks prepun sonične magije i uživo smiksan s karakterističnom i nenadmašenom Grouchovom tehnikom. Nitko kao ono ne može kombinirati na taj način staro s novim. Različite utjecaje stopiti u jednu cjelinu, one prošle kao i ove sadašnje. Njegovi miksevi su toliko izobličeni i fragmentirani da izvorni materijal ostaje gotovo pa neprepoznatljiv. Trakovi se kreću u spektru između melodičnijih brojeva s više harmonije u miksu kao u "No Surrender" ili "Drone Sniper", te apokaliptičnih i ekstravagantnih "Satan Fall", "Bully Tactics" i "To The Rescue". Basevi se oglašavaju poput tupog režanja nekakve egzotične mašine. Komadići gitare i duhača prelijeću i malte ne probijaju zvučni zid, a synthovi i razne perkusije odjekuju poput čudnovatih i kaotičnih lupanja i šumova u noćnoj tropskoj džungli ("Freedom Ring").

Rijetko kojem dub majstoru uspijeva poći za rukom da albumu tako nametne svoj vlastiti stil, kao njemu. Stvarajući na taj način nešto potpuno novo, a koje nema nikakve veze prethodnim. Za potrebe albuma angažirao je Don Donovana iz Big Audio Dynamitea da nadosnimi partove synthova, te Bunny McKenzieja za dijelove s harmonicom, ne bi li sve zvučalo što autentičnije i kompaktnije. Na duhačima se pored ostalih nalazi i legendarni saksofonist Dean Fraser, a uz bas je neke od gitarskih dionica odsvirao i sam Robbie Shakespeare, koji skupa s bubnjarom Sly Dunbarom čini ovu slavnu ritam sekciju.

Sly & Robbie ove su godine već objavili dva vrlo dobra dub albuma "Underwater Dub" i "Dubmaster Voyage", ali "Dubrising" je istinski vrhunac i prava majstorija. Ovdje naprosto sve štima: od muzičara, izvornog materijala, pa do produkcije i samog dub miksa. I naslovnica se poklapa u cijelu shemu albuma. Na njoj dominira figura nekog gigantskog terminator-transformers hibrida iz pera kreatora video igrica i stripova, Kuang Honga. Takav je upravo i "Dubrising" - sofisticiran, golem i nepobjediv.