4. Lipanj 2016

Razni izvođači - "Balkan Reggae Connection"

Ujedinjeni u reggaeu

Suprotno možda nekim uvjerenjima, reggae na Balkanu nije nova pojava, a ni rijetka. Prisutan je na ovim prostorima već tridesetak godina, baš kao što je to i u ostatku svijeta. Dobar primjer za dugovječnost reggaea ovdje je mađarska grupa LB27 (The Ladánybene 27), koja je osnovana još davne 1985. godine i do dan danas je aktivna. Ali pored veterana, kao što su prije spomenuti ili Hornsman Coyote, na novoj kompilaciji Balkan Reggae Connection srpskog Ammonite Recordsa i kompiliranoj od strane Igora Šona a.k.a. Haris Piltona, se nalaze i nova imena, koja će tek u skoroj budućnosti izaći sa svojim prvim izdanjima.

Primjerice to je Rumunj Megga Dillah, čiji album prvijenac je zakazan za izlazak u lipnju ove godine. Između ove dvije ekstreme imamo zastupljenu čitavu paletu od šesnaest grupa i izvođača iz osam balkanski zemalja, a isto tako je reggae prikazan u njegovim raznim facetama i inačicama. Slovenski veterani Siti Hlapci (osnovani 1998. godine) slave fuziju swinga, jazza i reggaea, a hrvatski Antenat elaboriraju svoj takozvani subreggae.

Pri tome je balkanski reggae oduvijek odlikovala spremnost na eksperimentiranje s drugim glazbenim pravcima, nešto što nije u tolikoj mjeri obuhvaćeno ovom kompilacijom, čiji fokus uglavnom leži na klasičnom roots reggae izričaju. No, zagrebe li se malo dublje u diskografije pojedinih izvođača i grupa zastupljenih ovdje, naići će se na pravcatu eksploziju najrazličitijih stilskih kombinacija. Pored spomenutog Antenatovog subreggaea, koji je - može se slobodno tako reći - unikatan u reggae svijetu, kroz balkanski reggae konstantno defiliraju uplivi rocka, jazza, hip hopa ali i tipično balkanski etno-motivi.

Sve to čitavu ovu, nazovimo je scenom, čini izuzetno vitalnom i šarolikom. Tako grčki Balkan Riddims koketiraju s afričkim i grčkim utjecajima, makedonski Conquering Lion s rockom i, kao na ovoj kompilaciji u suradnji s Green Lion, hip hopom. Igor Vince sklapa svoj glazbeni kolaž iz reggaea, te raznih afričkih i karipskih stilova, a bugarski sastav Rebelites se, između ostalog, okreću atmosferičnim dub detaljima. Ono što ova kompilacija također objelodanjuje, je da su mnogi izvođači na Balkanu usko umreženi.

Posebno je to slučaj u Srbiji, gdje se tamošnji Smoke'n'Soul i Hornsman Coyoteov sastav Soulcraft - svi zastupljeni ovdje s po jednom sjajnom pjesmom - međusobno razmjenjuju s članovima. Tako su i bugarski Rebelites nastavak grupe Root Souljah. Kao i ugodno novo otkrivenje zahvaljujući ovoj kompilaciji, Darka & Melody Keepers, koja je također pjevačica u grupi ZAA, a sada je pokrenula novi projekt i čiji debi album se može očekivati (nadajmo se) u skorijoj budućnosti. Uopće, sudeći po utisku koji se može dobiti kroz ovu kompilaciju, srpska reggae scena je možda i najzastupljenija na Balkanu. Tu su, pored prije navedenih, i iznimno energični i vrckasti Killo Killo Banda s frontmenom Vojislavom Maleševim, te FC Apatride s pjevačem sudanskog podrijetla Abdelraheemom - sve dugogodišnji akteri na tamošnjoj sceni.

Ali balkanska reggae scena nije nipošto izolirana od ostatka svijeta. Mnogi od ovih grupa i izvođača su dijelili bine s međunarodno poznatim aktovima; Rumunj One Lion je nastupao s Julianom Marleyjem i Omarom Perryjem, na početku spomenuti LB27 s Waillersima i Yellowmanom, makedonski Conquering Lion i Killo Killo Banda s Manu Chao, Smoke'n'Soul s Prince Alla, a o brojnim suradnjama Hornsman Coyotea nije potrebno puno govoriti, dovoljno je samo reći da je, među ostalom, sudjelovao na izvrsnom albumu Lee Scratch Perryja "Back on the Controls".

Mnogi od njih, kao slovenski Raggalution, su nastupali na prestižnim festivalima tipa Overjam, Seasplash i Skaville. Sve je to, zahvaljujući prvoklasnom odabiru izvođača i pjesama od strane Harisa Piltona, pokazatelj da balkanska reggae scena ima svoje čvrsto mjesto na svjetskoj pozornici. Ali, brate mili, da bi moglo biti još bolje - pa svakako da bi moglo.