Shades of Black Music
Shades of Black Music 2014.
19. Rujan 2014

Paul Fox - "Break Free"

Mističnost UK duba

'We don't wanna be down in Babylon' - kaže ovaj Britanac u "Break Free", naslovnoj pjesmi novog albuma. Kakvu samo težinu ove riječi imaju, budući da dolaze iz zemlje koja je kolijevka razularenog neoliberalnog kapitalizma u Europi s ozloglašenim londonskim Cityem! I kako su samo točne. Ali je isto tako dotična zemlja ta u kojoj je se reggae i dub po prvi put uspješno presadio s Jamajke na europsko tlo. Ostalo je povijest, a u toj europskoj priči muzike koju volimo jedno ime zauzima posebno mjesto: Jah Shaka. Ovaj dub veteran i legendarni producent utabao je put onome što će se kasnije nazvati autohtonim UK dubom. Dok je na Jamajci bas kao sastavni dio reggaea i duba sve više gubio na važnosti, na ovoj strani Atlantika je istovremeno postajao glavni predmet interesa. Dok je na Jamajci uloga vokala sve više pomicana u prvi plan kroz dancehall i prvenstveno ragga, ovdje je potpuno suprotno naglasak postavljen na hipnotičnost i mistiku, služeći u hramu Velikog basa. Svi koji su poslušali barem jedan album od britanskog dua Alpha & Omega, znaju o čemu je riječ.

Navedena imena su povezana i s Paulom Foxom, inspiriran Jah Shakom, ušao je u britansku sound system scenu koncem osamdesetih. Surađivao je s nekolicinom istaknutih imena, a Michael Rose je jedno od njih, s kojim je radio na albumu "Great Expectations" i njegovom dub blizancu "Dub Expectations" u sklopu producentskog trija Shades of Black. A u 2008. figurira kao pjevač za spomenuti Alpha & Omega s kojima izdaje i album "Songs from the Holy Mountain". Usporedno s tim u razdoblju od 1994. do 2012. godine objavljuje četiri samostalna albuma i čitav niz 7, 10 i 12 inčeva, te odrađuje turneje prilikom čega je u jednom navratu posjetio i nas .

To sve govori da se ovaj Britanac već više od dvadeset godina nalazi u centru zbivanja, a ne negdje na periferiji. A njegov novi album u kome se pojavljuje kao producent, instrumentalist i jedan od pjevača je na neki način panoptikum UK duba, u kojemu su se sjedinili utjecaji i struje prethodna tri desetljeća. U preko sat vremena dugom albumu se poziva na spiritualnost i oslobođenje iz materijalističkih okova, kao što mu i naslov govori, tako prijeko potrebnim u nihilističkoj i dezorijentiranoj današnjici. Sa svojim izričito naglašenim bas linijama i militantnim ali hipnotičnim steppers ritmovima te harmonijama Foxove melodike, u ovih ukupno deset pjesama i osam dubova se odaje počast misticizmu Alpha & Omege, te Jah Shakinom energičnom, takozvanom warrior ili King David style.

I da ne bi to bilo sve, na albumu se kao gostujući vokali pored samog Foxa pojavljuju Micheal Rose, Jimmy Ranks, Jahman Dan i Saimn-I, a stari veteran na trombonu Matic Horns to sve začinjava finom duhačkom aromom.Vrlo osjetljivo i s puno empatije, te s Roseovim karakterističnim skat-twang ekshibicijama, ovi pjevači pozivaju na osvještenje i da se ne poklekne pred iskušenjima Babilona ("Conscious Life"), protkano Rastafari motivima kao u "Lion in the Flag", te zaoštreno društveno-socijalnim temama primjerice u "Full Belly, Empty Heart" - naslov koji savršeno oslikava stanje u visoko razvijenim društvima kao što je britansko. S dub verzijama između vokalnih se potencira ono jedinstveno i krajnje spiritualno sound system iskustvo asketskog bas kulta, čime album "Break Free" detaljno portretira uglavnom sva bitna dostignuća originalnog UK duba - krećući se iz prošlosti u budućnost.