Irievibrations/ Union World Music
Irievibrations/ Union World Music 2014.
31. Svibanj 2014

Ras Mc Bean - "Inlightment"

Novi album ekstatičnog reggae pjevača

Hodanje po granicama i prekoračenje istih čini se da je ugravirano u sudbinu ovog nadolazećeg reggae-pjevača. Rođen u Gvajani, državi koja pripada i Južnoj Americi i Karibima istovremeno, a trenutno nastanjenim u Parizu, svoj novi album objavljuje u suradnji s austrijskim Fireman Crew. Na "Inlightment" ovi Austrijanci figuriraju kao studijski bend, koji potpisuje sve aranžmane, kao i produkciju njegovog već drugog po redu albuma. Spomenuta dvoznačnost se oslikava i u stilu Ras Mc Beana - iza slojeva harmoničnih new roots melodija se nalazi jedan mali-veliki r'n'b/soul pjevač s ekstatičnim vokalom. Dovoljno je samo poslušati brojeve kao što su "Rise Up And Fight" ili "Calling" i sav taj emotivni naboj koji se tada aktivira u njegovom glasu.

Njegov potencijal su već prepoznali i obiteljski reggae-bend Morgan Heritage kao i Anthony B, s kojima ima objavljene zajedničke singlove, ali i renomirani producentski duo Mafia & Fluxy, koji su mu producirali 2004. izašli prvijenac "Pack up and Leave" (Irie-Ites Records). Mudro su postavili ovi Austrijanci iz Fireman Crew svoje aranžmane u drugi plan, ne bi li Ras Mc Beanov vokal došao do što većeg izražaja. Ipak, melodične bas-linije kruže usko oko njegovog motown-vokala, svako malo se pojavljuju razigrane klavirske minijature, te pomalo sramežljivi duhački uplivi ili, kao u "Yesterday Is Gone", kratke ali himnične gitarske solaže. Iz zvuka je očevidno da ne dolazi iz nekog kompjutera - kapital uživo odsviranih aranžmana, koji kao da dolaze s otoka St. Croix (I-Grade i Midnite), a ne iz hladne Austrije, ovdje dolazi na svoju naplatu. U drugu ruku, više spremnosti na rizik ovim muzičkim podlogama, koje ne ostavljaju nekog prostora za iznenađenja, bi svakako godilo. Tek u jedinoj kolaboraciji albuma, "Steppin Out feat. Ilements", te "Run For Cover" se istupa iz plutajućeg harmoničnog modusa u nešto brzi i oštriji tempo, a Ras Mc Bean dokazuje da se i u tome odlično snalazi.

Red društveno osviještenih tekstova ("Rise up and Fight", "Hocuspocus") i red lovers reggaea ("Surrender", "Is It You") u konačnoj sumi od trinaest pjesama, reflektira tu, na početku spomenutu, dvoznačnu orijentaciju čitavog albuma. Nonšalantno ovaj naturalizirani Francuz prelazi od poziva na ustanak ("Rise Up And Fight") na bezuvjetnu kapitulaciju pred ljubavi ("Surrender"), uz citiranje Marleya kao u završnoj "Love Govern The Earth". Uloga Ras Mc Beana je (očekivano) ključna u "Inlightment", čiji upečatljivi vokal ovoj naskroz konvencionalnoj miksturi new rootsa i r'n'b/soula daje poseban šlif. Ako mu s ovim novim albumom uspije konačni proboj u prve redove reggaea, to neće biti toliko kroz njegov pretjerano čedni, puritanski muzički stil, već zahvaljujući prvenstveno njegovom istančanom i kvalitetnom vokalu.