Aquarius Records
Aquarius Records 2011.
8. Veljača 2012

Golem - "Trokut"

Album s hvalevrijednim imenima

Hrvatska je zemlja poznata po mnogim specifičnostima, ali glazbena originalnost se u te specifičnosti nikako ne može ubrojati. Ipak, iznimaka koje potvrđuju pravilo ima, a jedan od reprezentativnih primjeraka istih je band Golem. Sastavljen od već afirmiranih umjetnika i glazbenika, Golem je veliko osvježenje na hrvatskoj glazbenoj sceni. Možete li zamisliti suradnju Rage Against Machine-a, Prodigya, Skrillexa, Public Enemya i Mad Profesora? Tako bi (približno) izgledao glazbeni sastav kojemu bi mogli pripisat zasluge za utjecaj na zvuk Golema. Žestoko, angažirano i originalno, tako bi "Trokut" najkraće opisao.

Mozak banda čini dvojac Yuri – Chakka, za čije MC vještine znaju svi koji prate hrvatsku reggae, drum and bass i dubstep scenu. Povremeno se u mozak ovog fenomenalnog banda uvuče i koja misao sa strane, te su se tako na ovom albumu našle misli majstora poput Vojko Vrućina, Popay i Magellano. Yuri je po beskompromisnim tekstovima poznat još iz Stillnessa, no ovom je prilikom još malo otpustio kočnice i sjeo na gas te sada zvuči još odvažnije i konkretnije, i dalje zadržavajući visoku razinu intelekta svojih rima. Chakka je, nakon objavljivanja albuma sa svojim matičnim hardcore-reggae bandom Zion Crew, krenuo u ovaj projekt i postao najnoviji punokrvni član ovog hrvatskog glazbenog fenomena. Najbolji hype MC balkanskog d'n'b i dubstep neba iskoristio je svo svoje znanje i vrhunski odradio posao na svim „njegovim“ pjesmama albuma. Magellano i Vojko Vrućina udahnuli su dašak hip-hopa Trokutu, snimivši najbolju suradnju prošle godine u kojoj su se obrušili na programe televizijskih i radijskih postaja cijele regije, te na „maštovitost“ i „originalnost“ ovdašnjih glazbenika naglašavajući glad za zaradom istih; ne ostavljajući ni „pravednike“ iz ZAMP-a netaknutima. Popay je dancehall šampion ovih prostora, a ovu je tvrdnju dokazao u duetu s Yurijem snimivši hitoidnu odu hedonizmu koja se na prvi pogled čini besmislenom ali veoma zabavnom pjesmicom o sexu, jeftinoj zabavi i ostalim čarima hedonizma - koja neodoljivo podsjećajući na ST!llnessov „Guzotres“ (koju je odradio isti MC dvojac). Osim autorskih tekstova, na albumu su se našle i dvije obrade. Prva obrada je „Šakon u glavu“, pjesma posuđena od Ramba Amadeusa kojom je bila namjera odati čast tom umjetniku, koji je mnogo utjecao na mnoge regionalne glazbenike pa tako i na Golem. Druga obrada je pjesma zaslužna za okupljanje i nastanak ovog banda, pjesma „Milion“ koja je u originalu djelo grupe Boa.

Srce banda čini kreativni dvojac Tomec i Grabber, poznat jednom djelu hrvatske javnosti iz projekta Dalmatian Dub. Ovaj je dvojac vrsnih glazbenika najzaslužniji za posebnost i originalnost koju Golem posjeduje u svom zvuku. Nakon dugogodišnjeg iskustva na regionalnoj sceni, producentski tandem dao si je oduška osmislivši nešto još neviđeno na ovim prostorima, spoj žestokih punk i rock zvukova sa najsuvremenijim trendovima elektronske glazbe, pruživši slušatelju zvučnu kulisu koju je nemoguće strpati u žanrovske ladice. Mnogi su pokušavali stvoriti svoj originalan žanrovski neograničen zvuk, no zasad je taj proces bio najuspješniji upravo u slučaju Golema, što ne čudi budući da su nevjerojatna kreativnost i originalnost glavne značajke glazbenog stvaralaštva ovog dvojca. Osim nevjerojatnog talenta u osmišljavanju zvučne podloge preko koje će vokali slati svoje angažirane poruke, Tomec i Grabber su ovom albumu pridonjeli i angažiranim porukama na svoj način. Umjesto da se vokalno izražavaju, koristili su tehniku sampleiranja te tako, citiravši mnoge javne ličnosti, pomogli lakšem transportu poruka pjesama ka slušatelju.

Kada bi trebalo brojčano ocjenjivati ovaj album, odlučio bih se za ocjenu deset za sve segmente albuma. Originalnost je neosporna, Yuri i Chakka su u svom najboljem izdanju do sada, gost Magellano također, a Popay i Vojko Vrućina su na svom uobičajenom nivou, zvučna kulisa se savršeno uklopila sa vokalima, a sampleovi su, od prvog do posljednjeg, prigodni. Nakon koncertne turneje širom Hrvatske, na koju se Golem uputio odmah nakon izlaska albuma i za potrebe koje su pojačali band sa još nekoliko članova, bend će sasvim sigurno imati mnoge poklonike. Dok se turneja širi i dok se iščekuju novi datumi, uputite se do obližnjih CD shopova i ne dozvolite da vam promakne primjerak ovog izvrsnog albuma nove zvijezde na hrvatskom alternativnom glazbenom nebu.

Tekst:   Tomislav Milićević