Indigenous Productions
Indigenous Productions 2009.
18. Svibanj 2015

Ras Indio - "Jah Bless Us"

Prvoklasni roots reggae iz Belizea.

Dramatični zvuci grmljavine obilježavaju početak ovog albuma od Ras Indio, koji ga je konačno etablirao na međunarodnoj reggae sceni. Naslovnoj "Jah Bless Us" je spao zadatak uvoda u preko sat vremena suvremenog roots reggaea. U gotovo dvadeset i tri trake, od kojih su mnoge kratki govorni brojevi naslovljeni kao "Interlude" ili "Wordz", redaju se brojni renomirani gosti kao što su Chezidek, Lutan Fyah, Luciano i još nekolicina drugih. Ne mora da znači, ali to je već nekakav dokaz da je Ras Indio nakon nekoliko objavljenih albuma stekao određenu reputaciju. Jer do najposlije, ne ide se svakome u goste. No centralnu ulogu zauzima Ras Indio i njegov prateći bend Brimstone Family, koji slovi za najjaču roots grupu u Belizeu, odakle ovaj i potječe.

Biografija David Cynque Obija AKA Ras Indio je ona jednog pionira, nekoga tko krči i utire put za druge koji će tek doći. Pri tome i sam postavlja standarde koje će trebati tek nadmašiti. Ovaj nagrađivani pjevač, muzičar, skladatelj i producent u jednom, je rođen u glazbenoj obitelji kao sin belizeanskih imigranata u Kaliforniji. Otac mu je bio poznati inovator tradicionalne belizeanske kungo muzike, a on je već u ranim godinama, po povratku u Belize, krenuo očevim stopama svirajući keyboard u njegovom sastavu Tribal Vibes s kojim posjećuje i Europu.

Polovinom devedesetih se ponovno vraća u S.A.D., gdje formira hip hop/dancehall grupu Da Wood Dwellas, koja pored dva objavljena albuma, čak dospijeva do nastupa na MTV-u (što je tada i nešto značilo). Koncem devedesetih se opet vraća u Belize i tada otpočinje njegova solo karijera kao Ras Indio u sklopu novoosnovanog labela Indigenous Productions. S prvim albumom "Free Up Mi Nation", a posebno hitom "Wild Wild West" postaje međunarodno poznat i nameće se kao vodeća reggae snaga ove srednjoameričke države.

Njegova tematska koreografija je ona klasičnog reggae borca, ambasadora Rastafarija i poruke mira i osvještenja. Stoga nije neočekivano da upravo principi ljubavi, jednakosti i mirnog suživota zauzimaju najveći dio ovih pjesama. A to se oslikava i u spomenutim spoken word prekidima. Na to sve dolaze i kritički osvrti na tiraniju krupnog kapitala, utjelovljenog u transnacionalnim mega-kompanijama, specijaliziranim na eksploataciju resursa i izrabljivanje domicilnog stanovništva. Stvar koja, posebno u post-kolonijalnim i manje razvijenim državama, predstavlja golemi problem. Vrhunac takve angažiranosti album doživljava u izvrsnoj "Rumours of War", u kojoj se Ras Indio vrlo direktno osvrće na trenutno stanje oko terorizma, ratova, prirodnih katastrofa i društveno-socijalne nestabilnosti, koja se sve više širi po svijetu usred totalno promašenih načela.

Nasuprot tome on postavlja alternativnu afrocentričnu, s prirodom i međusobno uvažavajućom harmonijom povezanu kulturu. Pri tome u svoju muziku pušta uplive afričkih elemenata, ali i autohtonih belizeanskih struja, što se najviše očituje u filigranoj ritmici albuma. Kao i latino flerom obojene pratnje akustične gitare u pjesmama poput "Dem A Fraud" ili naslovnoj "Jah Bless Us". Razne udaraljke defiliraju u pozadini, prošarane dinamičnim reggae melodijama i ritmovima.

Ali po stranu sva naklapanja o kakvoći aranžmana i lirike, album "Jah Bless Us" je, kad se dođe do slušanja, vrlo ugodna materija, gdje se može otkriti nekoliko iznenađujuće dobrih pjesama. A sa svakim narednim slušanjem postaje sve bolji.