VP Records
VP Records 2015.
31. Siječanj 2015

Mystic Revealers - "Crucial Cuts"

Dugovječni bend u najboljem svjetlu

Malo istočno od Kingstona, tik uz ocean, nalazi se jamajkanska inačica kalifornijske surf scene. U Eight Miles Bull Bayu zateći će te iste obožavatelje sunca i visokih valova kako vuku okolo svoje daske za surfanje s trajnim osmijehom na licima i morskom soli u kosi umjesto gela. Upravo je ova idilična sredina prirodno okruženje za trojicu strastvenih surfera, koji već trideset godina čine grupu Mystic Revealers. Tu su nastanili svoju malu komunu Jamnesia, koja zgodno objedinjuje dvije najbitnije stvari u njihovim životima: surfanje i reggae. Nudeći platformu u obliku uživo svirki za mlade talente, gdje mogu pokazati od kakvog su kova satkani - mnoga aktualna imena scene su potekla upravo iz Jamnesije. Chronixx, Jah9 i mnogi drugi nisu zaboravili priliku koja im je tu pružena onda kad je to bilo najpotrebnije, te i dan danas redovno frekventiraju po Jamnesiji.

Mystic Revealers s druge strane su imali petnaestak godina dugu pauzu. Toliko je, naime, prošlo od kako su 2000. godine odlučili otići u dobrovoljni hijatus, te posvetiti se etabliranju surfanja kao sporta na Jamajci i otkrivanju novih nada reggaea. Billy 'Mystic' Willmot, gitarist, pjevač i vodeća snaga benda je u međuvremenu glumio i u prvoj jamajkanskoj sapunici... S "Crucial Cuts" se ponovno vraćaju u vidu kompilacije njihovih najbitnijih pjesama u karijeri. Osamdesete su im bile obilježene izdavanjima pojedinačnih singlova - ovdje uvrštena "Young Revolutionaries" svjedoči upravo o tome razdoblju; bubnjevi udaraju malo dublje i čvršće nego danas, bas linije su puno jasnije, a synthovi se još nisu otarasili zagrljaja s elektronskim popom. Ali i tematski se odmah s Marsa može prepoznati da se radi o osamdesetima, vremenu u kome ideja revolucije kao takve još uvijek nije bila u potpunosti obesmislena marketinškom eksploatacijom - ona je ovdje romantizirana, što je ipak već prvi korak u procesu kako od nečega napraviti dobar biznis.

No, bilo kako bilo, tek u devedesetim ubacuju u veću brzinu i počinju s izdavanjem dugosvirajućih albuma, a popularnost i uspjeh su rasli. To se vidi i u činjenici što je većina od ovih ukupno trinaest pjesama upravo iz toga perioda. Willmotov puteni i vrlo melodični glas pjeva o tipičnim rasta temama kao što su pravda, ujedinjenje, mir i drugo, ali Mističari to znaju upakirati u jednu finu, istovremeno i radiofoničnu i kvalitetno usklađenu shemu. U "Judgement Day" s dinamičnim betom i prijetećim synthovima kreiraju odgovarajući apokaliptički štimung, ali koji je svarljiv čak i onima kojima se već od te same pomisli dižu dlačice na leđima. Rečeni je i sam izjavio da nastoji pisati takve pjesme, koje se mogu samo s akustičnom gitarom jednostavno odsvirati uz logorsku vatricu na plaži - lako pamtljive, ali duboke u značenjima i u svojoj konačnoj poruci pozitivne. Balade "Righteous" i "Rastaman (Gad Man)" dolaze tome idealu najbliže.

Bitno je napomenuti da su se Mystic Revealers već pravovremeno odvojili od tipičnog jamajkanskog reggaea. U njihov stil su ucurili britanski utjecaji, te su uvijek surfali na trenutnim svjetskim strujama. Tako u "Justice" koketiraju s popom i gospelom, isto kao i u "Got To Be Better Way" - izvrsnom spoju plesnih beatova, toplih gudačkih imitata i reggae altruizma. "Dem Problem" sa snažnim beatom je također dijete svog vremena, a ni dancehall, koji je u devedesetim bio vrlo moćan, nije ih zaobišao u kolaboraciji sa Sizzlom ("Tell Dem"). Sve u svemu, "Crucial Cuts" prikazuje ovaj dugovječni bend u najboljem svjetlu, što je naravno i zadatak takve kompilacije. Mystic Revealers su, i pored svoje neporecive kvalitete, bili nekako u drugom planu, iza isturenijih aktera, a ovo izdanje ih naknadno pomiče na pravo mjesto koje i zaslužuju.