4. Prosinac 2022

Rebel Dread - The Story of Don Letts - čovjek na pravom mjestu u pravo vrijeme

“Everything I am comes from music” - Don Letts
Dokumentarni film Rebel Dread - The Story of Don Letts redatelja Williama E. Badgleya zorno prikazuje životni put pokretača roots kulture u Velikoj Britaniji. Ovaj filmaš, glazbenik i pripovjedač kroz 50 godina neumornog djelovanja i povezivanja ljudi napokon je dobio pogled na svoj životni poziv kroz filmsku snimku; kroz medij kojem je uz glazbu poklonio najviše životne strasti.

Zahvaljujući njegovoj ljubavi prema kameri, u “Rebel Dreadu” imamo prilike gledati dokumentarne i vjerne snimke iz vremena kada se stvarala bogata glazbena povijest punk rocka u koju se umiješao reggae. Zahvaljujući njegovim jamajčanskim korijenima i znatiželji da istraži rasta kulturu, ispisala se povijest koja je utkana u enciklopedije moderne kulture. Film je vješto složen; prikazuje njegove dogodovštine iz doba kada je bio buntovni klinac, kako je postao dio punk scene kasnih 70-ih u Londonu kada je kao DJ u Roxyu u Covent Gardenu punkerima uvalio reggae i žižu. S nemalim izborom reggae ploča stekao je saveznike među punkerima i štovateljima jamajčanske glazbe. Obzirom da su mu vrata često bila zatvorena zbog boje kože, njegov kulturni aktivizam je zapravo zadao snažan udarac rasizmu u Velikoj Britaniji. Njegov rad u modnoj trgovini Acme Attractions u kojoj je pičio reggae i skupljala se glazbena elita obilježila je njegove početke, a prijateljstvo s The Clashom obilježilo je njegov karijeru. U filmu se nalaze snimke njegovog puta na Jamajku s Lyndonom iz Sex Pistolsa i voditeljem Virgin Recordsa Richardom Bransonom kako bi vrbovali nove reggae izvođače kada se upoznaju sa surovom stvarnošću jamajčanske svakodnevnice. Filmaši su intervjuirali mnoge prijatelje i suradnike uključujući Micka Jonesa (The Clash, BAD), Paula Simonona (The Clash), Johna Lydona (Sex Pistols, PiL), Lea Williamsa i Greg Dreda iz Dreadzonea, Jazzy B-a (Soul II Soul), Daddy G-a (Massive Attack), producenta Dennisa Bovella koji uz samog Dona Lettsa otkrivaju mnoge pikanterije tog vremena.

Rebel Dread” je prepun životopisnih arhivskih snimaka s turneja Sex Pistolsa i The Clasha, putovanja u Namibiju, posjetima New Yorku i otkrivanju hip hop kulture, a u filmu su prikazani inserti glazbenih spotova koje je režirao te impresivan broj glazbenika s kojima je surađivao. Don Letts kao elokventni govornik i u filmu bez imalo prepotencije govori o svom angažmanu i strastvenom zanimanju za film i glazbu te obiteljskim peripetijama bez da ugnjavi sa sentimentalnim floskulama o prošlim, boljim vremenima. Don Letts već sad je ostavio puno toga iza sebe, ali ovo nije njegov kraj već možda tek novi početak. Izlazak njegovog debitantskog albuma "Outta Sync" najavljen je za 28. travnja 2023.

Na ovim područjima imali smo prilike svjedočiti gostovanjima Don Lettsa (Zagreb, Vinkovci, Velika Gorica, Šibenik…), a iako živimo u zemlji s više glazbenih kužera nego nogometnih izbornika, njegovi nastupi su prošli dosta nezapaženo. Zato ako slučajno još niste upoznali rad Don Lettsa, vrijeme je da to napokon učinite makar samo kroz “Rebel Dread”.