Forward Recordings
Forward Recordings 2015.
31. Ožujak 2015

Alborosie - "Soul Pirate" Deluxe Remastered Edition

Tako staro, a tako novo.

Pirati su, kao što to najkasnije znamo iz serijala "Pirati s Kariba" s Johnny Deppom u ulozi veličanstveno smušenog Jack Sparrow, bez domovine u klasičnom smislu riječi. Oni se osjećaju doma onda kad putuju, u potrazi za onim što traže, ne znajući što će zaista i pronaći, ako uopće. Alborosie je, ploveći od rodne Sicilije preko Sredozemnog mora i Atlantskog oceana, pronašao svoj cilj na jednom karipskom otoku: Jamajci. Ali je i dalje ostao pirat u duši, kao što kaže naslov ovog albuma, koji je ovih dana doživio svoje reizdanje kao opširna remasterirana edicija - kao da se radi o nekom albumu iz sedamdesetih, pa mu je bilo potrebno novo izdanje i remasterizacija, a ne objavljenim tek 2008. godine.

U svojim mislima tako on jedri po prošlim desetljećima reggaea i duba, a ponekad ga nekakav čudan vjetar odnose čak i do obala rocksteadya. Kao u veselici "Patricia", jednoj od dvadeset i dvije skladbe s ovog izdanja. Ali takav je Pupa Albo, kako ga na Jamajci zovu od milja; uvijek u raskoraku, s jednom nogom u prošlosti, pokušavajući ju primaknuti uz drugu u sadašnjost. Pri tome je upravo ta njegova fokusiranost na neke prošle stvari bila možda nužno potrebna da bi se reggae na matičnoj Jamajci preporodio. Bio je im potreban netko (izvana) tko će doći i reći im: Evo ovo je vaše, ovo vas je učinilo velikim i poznatim u cijelom svijetu. Ne trebate to zaboraviti, već na tome graditi!

Nije njegov prvi slučaj da jedan stranac dođe na Jamajku i ispostavi se da je veći Jamajkanac od njih samih. Još je primjerice 1993. godine Kanađanin Snow sa svojim hitom "Informer" to učinio, kao i Nijemac Gentleman početkom dvijetisućitih, ali nitko od njih se nije tako prisno asimilirao kao Alborosie. U romantičnoj "Black Woman" se prema tome vjerojatno obraća svojoj supruzi Jamajkanki. S "Kingston Town" je opjevao možda i najbolju himnu ovom gradu, a s "Rastafari Anthem" praktično himnu cijele Jamajke, gdje je otprilike sažeo sve o čemu se u proteklih četrdeset godina povijesti reggaea govorilo - jedna kompaktna lekcija iz Rasta filozofije. Rascjep koji se provlači poput front linije kroz jamajkansko društvo - na jednoj strani snage Babilona u obliku policijske opresije, korupcije i kontroliranog siromaštva, te na drugoj Rasta-alternative, se oslikava primjerice u dinamičnoj "Police".

Tu je ujedno i sve što opisuje njegov stil: klasično zvučeći riddimi, puno finih harmonija i njegov autentični, lagano hrapavi vokal. Natruhe dancehalla, lovers reggaea, kao i uplivi drugih karipskih struja se također mogu pronaći u njegovoj muzici, a svemu tome je zajedničko taj određeni vintage prizvuk, koji priziva u sjećanje neke velike (i daleke) momente iz reggaea. Utisak se pojačava s gostima koje dobavlja za sudjelovanja na svojim albumima - ovdje su to Ranking Joe, poznati reggae-muzičar i deejay u "Precious" ili Michael Rose (Black Uhuru) u "Callin'" i "Waan The Herb". U verziji Marleyeve "Natural Mystic" mu društvo pravi Ky-Mani Marley. Kao i u hip hop-reggae hibridu "Streets", skladbi koja se kao jedan od bonusa nalazi na ovoj novoj ediciji.

Nije slučajno "Soul Pirat" odabran za reizdanje - taj mu je album obilježio proboj na svjetsku binu i etabliranje na Jamajci. Muzička biografija Alborosiea se dijeli na prije i poslije izlaska ovog albuma. Poslije njega će uslijediti već sada antologijski "Escape From Babylon", "2 Times Revolution" i "Sound The System". Kao i dva dub albuma ("Dub Clash" i "Dub The System"), a u pripremi je kolaboracija sa slavnim King Jammyem u predstojećem dub-spektaklu "Dub Of Thrones". Na koju svjetski popularnu seriju se pri tome aludira, nije potrebno dvaput pogađati - ali takav je Albo, koji nema straha hrvati se s velikanima, i na kraju zaraditi respekt.