Menart
Menart 2015.
4. Ožujak 2015

Sassja - "Taktički praktično"

Debi album ovog tuzlanskog MC-ja je svojevrsna cezura u više pogleda.

Za Sassju je to prvi dugosvirajući album, logični nastavak u karijeri nakon niza uspješnih suradnja i singlova tipa "Clash", i veliki je korak naprijed pod okriljem izdavačke kuće Menart, kad se uzmu u obzir njeni skromni počeci s kućnim video uradcima kao onim za pjesmu "Ostavi da gori". Ali je isto tako prijelomna točka za regionalne dub i reggae snage. Sanela Halilović AKA Sassja je za ovaj album okupila pravu prekograničnu ekipu sudionika u vidu brojnih ovdašnjih producenata kao što su Kantriman, Koolade, Billain, Jah Billah, Fokus i Max Rubadub. Sassjino sredstvo dijaloga su kratke, brze i uzastopne rafalne replike po principu šaržer rima u minuti po ritmičnim podlogama prije navedenih renomiranih producenata. Svaki od njih je unio svoj tal, što je na koncu rezultiralo u velikoj stilskoj raznovrsnosti albuma. U osnovi to je pak neki hibridni spoj hip hopa i reggaea, s uplivima drum'n'bassa, duba, dubstepa, dancehalla i raznih drugih electro nijansi.

Tu su i ništa manje prvoklasne vokalne suradnje - singl "Etikete", koji je najavio album "Taktički praktično", je kolaboracija s Remi iz grupe Elemental, u kome se ove dvije u stilu urbanih gerila ratnica obračunavaju s onima koji druge omalovažavaju i unaprijed osuđuju ('ne znam se izrazit pa lijepim etikete'). Sassjina lirika je oštra i bespoštedna, u poznatoj tradiciji FM-Jama Ede Maajke i Frenkija, koji joj gostuje u "Ragga naš". Ona govori o kvazi-reperčićima ('tvoj mali fan-page'), koji misle da su upravo oni novi, reinkarnirani 2 Pac. Treća suradnja je s crnogorskim reperom Who See u nabrijanoj "Trepere mi živci" ('pizdim i šutim, al' neću tako uvijek'). Bubnjevi odjekuju praćeni energičnim skankovima i bijesnim bas linijama - ne zajebavaj se s curom koja je usred predmenstrualnog sindroma! Na to nas upozorava Sassja u "PMS" - "Taktički praktično" je album koji nema dlake na jeziku. Bilo da se ide protiv nacionalizma kao u "Nemam vremena" ili radi o internacionalnom terorizmu u "Jemen" - 'neće ljude da uče', te zaključuje: 'neznanje pravi barikade'.

Muzički se seže čak do dancehalla osamdesetih kao u spomenutoj "Ragga naš", pa se vraća u sadašnjost s dubstep elementima u "Instinkt" ili drum'n'bass beatovima u "MC". Dok "Dub-o-parama" dočekuje s dobrom dozom dub efekata, a u naslovnoj "Taktički praktično" riječ vodi plesna funky gitara, te snažne duhačke pasaže u "Nema pritiska". Kao što se vidi, brojni producenti koji su radili na ovom albumu i koji dolaze iz različitih pozadina, su ostavili svoj trag u ovih ukupno trinaest traka. U sljedećem traku je uvijek sve moguće i dosade nema kod Sassje. Njena vrckasta, šarmantna narav je ovdje obuhvaćena isto kao i ona otresita i frontalna. Taktično i praktično, Sassja u svom prvom albumu spaja ono najbolje iz hip hopa i jamajkanske muzike sa svim njenim modernim inačicama, u kombinaciji s bosansko-tuzlanskim slengom i betonski čvrstim stavovima.