Easy Star Records
Easy Star Records 2015.
27. Srpanj 2015

The Expanders - "Hustling Culture"

Reggae kakav je nekad bio
Na naslovnici njihovog novog albuma, nešto što liči na gorilu ili jetija figurira kao DJ koji upravo pušta ploču ovog trećeg po redu albuma "Hustling Culture". The Expanders iz Los Angelesa i jesu jedna vrsta atavizma, karike u rodoslovnom reggae stablu, zagubljene negdje u prošlosti i koja je nastavila egzistirati pokraj aktualnih trendova i inovacija. Njihov stil je skroz naskroz vintage - klasični roots reggae, organičan i rustikalan kakav je se svirao potkraj sedamdesetih na Jamajci. Oni prakticiraju višeglasnu vokalnu harmoniju tipa Mighty Diamonds, a svoju inspiraciju crpe čak i iz davnih rocksteady vremena.

Tako se u naslovnoj "Hustling Culture", kao i u "People Business", razvija moćni one drop ritam, koji vuče trag još do samih početaka reggaea. Ali je ipak u njihovom zvuku impregniran, namjerno ili ne, tračak sunčanog kalifornijskog podneblja, što se najviše oslikava u lepršavim i prozračnim gitarskim pasažama kao u "World of Happiness" i općenitom pozitivnom atmosferom ovdje predstavljenog materijala. To je zapravo autohtoni američki ur-reggae, kojeg su tamošnji bendovi poput Tribal Seeds dalje razradili i modernizirali. The Expanders se, na drugu stranu, ne žele mijenjati i dosljedni su u svojoj namjeri. Nešto slično kao njihove kolege iz 10 Ft. Ganja Plant ili The Aggrolites, a jedan član iz ovih potonjih, Roger Rivas im je ovdje gostovao na orguljama.

Na "Hustling Culture" snage međusobno odmjeruju snažni i puni tradicionalni reggae s klasičnim rockom ("Iron Thron") i natruhama jazza, te mekim i iznimno melodičnim vokalima, kakvi danas gotovo više i ne postoje u reggaeu. Fora je pak u sljedećem: ono što se smatra deranžirano i zastarjelo, The Expanders uspijevaju uvijek iznova iskombinirati s toliko nadahnuća, ljubavi i živahnosti, da zvuče svježe i u sadašnjem kontekstu unikatno. Tako se u ovih novih dvanaest pjesama još jedom prepuštaju nostalgiji kad je moćni prirodni bas bio nevjerojatno uzbudljiv i vremenu kada je se za dobru mjuzu moralo zasukati rukave i latiti pravih instrumenata, a naknadna studijska obrada još nije bila u stanju od govna napraviti kolač. Tek tu i tamo se koriste efekti koji su i sedamdesetih bili u dosegu; u ponajboljoj pjesmi albuma, "The Horse" se primjerice u pozadini čuju prateći konjski rzaji.

Da su The Expanders prvoklasni instrumentalisti, govori i podatak da ih redovno angažiraju jamajkanski pjevači kada nastupaju po S.A.D.-u, a rado su viđeni gosti i na tamošnjim festivalima. Njihova muzika je tako rekući slatki grijeh, koji se čuva u tajnosti kad se poželi pobjeći od današnje sintetike i elektronike, te uživati u iskonskom reggaeu dok ga još digitalna zmija nije navela na izgon iz prvotnog jamajkanskog raja.