Echo Beach
Echo Beach 2015.
19. Siječanj 2015

Dub Syndicate - "Hard Food"

Punih sat vremena dobrog starog Dub Syndicatea

Nakon dugogodišnje stanke, pioniri modernog duba se javljaju s novim studijskim albumom. Adrian Sherwood i kompanija su ponovno otkrili svoju staru formu, a Lee Perry, Bunny Wailer i U-Roy gostuju na vokalima. Sve se čini previše dobro da bi bilo istinito, samo da izlazak albuma nije zasjenila jedna tragična vijest. U listopadu prošle godine slavni bubnjar Dub Syndicatea Style Scott usred naoružane pljačke je ubijen u svom domu na Jamajci i time se nažalost ubraja u dugu crnu listu jamajkanskih velikana reggaea, koji su na taj način izgubili svoje živote. Budući da je upravo on bio okosnica grupe, snimajući aranžmane na Jamajci i šaljući ih potom producentu Sherwoodu na obradu u Englesku, "Hard Food" je vjerojatno njihov posljednji album.

Pored i usprkos ovom žalosnom događaju, za novi album ima se štošta pozitivnog reći. Punih sat vremena dobrog starog Dub Syndicatea, s prizvukom njihovih radova iz osamdesetih - najplodnijeg perioda grupe. Njihov zaštitnički znak, Scottovi minimalistički ali pustolovni beatovi i masivno kotrljajuće bas linije od ništa manje kultnog basiste Flabba Holt, pored Sherwoodowog ekstravagantnog miksanja, su naravno osnova ovih ukupno četrnaest trakova. Svoje karakteristične snažne udarce bubnjeva Style Scott zabada poput stubova u tlo, između njih prolijeću reverbirane gitare i prozračni synthovi. Kao nitko drugi, Dub Syndicate umije dub otjerati u čistu apstrakciju, davajući mu usput uvijek nove impulse, a koje drugi rado prihvaćaju i dalje razrađuju. U tu ustaljenu praksu spadaju i uplivi onih elemenata koji na prvu i nemaju puno toga zajedničkog s dubom. Tako se u "Love Addis Ababa" pojavljuju melankolični cello i sentimentalna retro-truba, a u "Gypsy Magic" elegantna violina.

Upravo je Style Scott utjecao na razvoj suvremenog duba kao malo tko drugi. Još od Roots Radics, preko Singers & Players i Creation Rebel, pa do Sindikata - spisak riddima iz njegove režije se broji na stotine, ako ne i tisuće. U "Hard Food" on se vraća korijenima i cijeli album više zvuči kao stvari koje je u osamdesetim snimao s Roots Radics za producenta Henry 'Juno' Lawes, a kao najbolji primjer je uvodna "Sound Collision" ili Police In Helicopter riddim u "Dub Is All I Got" s vokalnim performansom Deejay legende U-Roy - ista ta prostrana i tvrda estetika zvuka, isti killer ritmovi i masivni basevi. Sherwood s druge strane obožava brzo i nekonvencionalno prebacivanje iz ekstremne kakofonije efektima izobličenih zvukova u transcendentalnu i vrlo emotivnu harmoniju.

U poređenju s prethodim izdanjima, ovdje Dub Syndicate zvuče ipak više reducirano na glavne sastojke duba i bez prekomjernog balasta iz primjerice devedesetih - dominiraju ritam i bas, te ogoljeni i koncizni instrumentalni aranžmani. Trakovi imaju više prostora, a Sherwoodovi efekti dolaze tim više do većeg izražaja. Trakovi poput "A Food Thing" s idiličnom melodikom ili "Original Again", gdje se pojavljuju samplovi od Prince Far I, su pak klasični Dub Syndicate, zapravo toliko klasični da ponovno zvuče svježe - s naizmjeničnim voluminoznim melodičnim pasažama i ritmičnim prijelazima, sferičnim zvukovima kao u "Brain Food", te raskošnim i lucidnim dubovima u tri završne verzije ("Love Is Coming", "Police In Helicopter" i "Rock With You Baby").

Lee 'Scratch' Perry s tipičnim polu-mrmljanjem, polu-pjevanjem se pojavljuje u "Jah Wise", a ništa manje legendarni Bunny Wailer u "Bless My Soul". Obje skladbe za temu imaju hvalospjeve reggaeu i Rastama. Ali i prilično nepoznati Magma ima čast u "Love Is Coming At You", koji sa svojim hiper-vitalnim vokalom unosi dašak dancehalla u cijelu priču. Upravo se u ovim songovima vidi koliko je Lincoln Valentine 'Style' Scott još imao neizvučenih aseva u rukavu, a koje nažalost nikada nećemo vidjeti. Koliko je njegov odlazak na onaj svijet tragičan za reggae, ali i muziku općenito, najbolje govori način na koji je se izdavačka kuća ovog albuma, kultni Echo Beach od njega oprostila: datum izlaska sunca: 29. travnja 1956. Chapelton Clarendon Parish, Jamaica; datum zalaska sunca: 9. listopada 2014. Williamsfield District - Manchester Parish, Jamaica...