×

Samostalno izdanje
Samostalno izdanje 2016.
13. Travanj 2016

S-kapada - "Odljev tonova"

Novi album S-kapade

Jedan od najoriginalnijih i najspecifičnijih bendova koji humorom i sarkazmom plivaju kroz balkansko ska punk jezerce, osječka S-kapada ima novi album. Nakon veoma zabavnog „Balkan C“, stigao je „Odljev tonova“. Opet zabavan, izdan samostalno i opet tekstualno aktualan.

Osim tonova,nakon „Balkan C-a“, se i dio benda odlio po svijetu te upravo sam naslov albuma odražava, kako najveći hrvatski trend, odljev (mozgova, radne snage, mladosti...) tako i odljev benda. Ali naslov savršeno opisuje i zvučnu kulisu albuma, jer ovo nije ni reggae, ni ska, ni punk album već album S-kapadine mješavine tonova koji dolaze sa svih strana i stapaju se u jedinstven S-kapada zvuk. U odnosu na „Balkan C“ zvuk albuma se drastično ne razlikuje od svog prethodnika. On je tek nadograđen i oblikovan kako bi zvučao još originalnije i svježije. Uz more žanrovski zatvorenih glazbenika, sve su češći i glazbenici koji te granice ruše, a S-kapada je ogledni primjer kako spontano izgraditi vlastiti zvuk, potpuno drugačiji od ostalih bendova prisutnih na sceni. U tom procesu, S-kapadi najviše pridonosi način izražaja te harmonika, isti onaj instrument kojim mnogi lako iz sebi (ali i Balkanu) svojstvenog zvuka zalutaju u bespuća turbofolk melosa. Uostalom, sve ove teze slikovito, temeljito i jednostavno opisuje naslovna slika albuma te je stoga upravo ona odraz onoga što se na albumu događa s glazbom.

S druge strane S-kapadinog stvaralaštva su tekstovi. Aktualni, većinom ironični ali često i uz dozu sarkazma i satire, oni opisuju aktualnu situaciju društva i svijeta oko njih. I tu se ovaj bend svojski trudi ostati svoj obrađujući teme koje obrađuju i mnogi drugi akteri koji plivaju na rubu opstanka ispod površine estradne močvare, ali se S-kapada na tom terenu gdje je također lako odlutati u nepoželjne vode,sasvim solidno snalazi. Zadržavajući svoj štih, S-kapada ostaje vjerna sebi opjevavajući tekstove koji su dovoljno „laki“ da budu zabavni, ali opet nedovoljno plitki da ih pretvore u nove Dubioze i njima slične. Poslušate li „Diktaturu inteligencije“, „Seljački blues“ ili „Generaciju“ shvatit ćete da ste na ovu problematiku naišli u mnogim društveno angažiranim pjesmama, ali ne iz ovakvog gledišta. Slična je situacija i s „Mladom mamom“ i „Sve je propalo“. Ako već niste u pjesmama, sigurno ste se zatekli u nekoj kafanskoj ćakuli uz neku od ovih tema. Sada su ove teme obrađene i uglazbljene na vrlo zabavan S-kapadin način. No, da ne bi sve bilo obojano sličnom tematikom i da bi bar dio albuma posvetili autohtonim fenomenima svoje rodne Slavonije, ovi su momci za vas pripremili i zabavne i duhovite ode „Sataraš“ i „Dub komarac“.

Kada su se putem sveprisutnog Facebooka počele širiti informacije o odlascima članova S-kapade na rad van domovine, shvatio sam to kao bolan udarac ionako siromašnoj hrvatskoj ska-punk „sceni“. Raspad ovog benda bio bi veliki glazbeni gubitak, jer su upravo ovakvi, drugačiji bendovi s izgrađenim vlastitim stilom najveće bogatstvo te scene. Nisu oni ni ispeglani niti su im albumi savršeno pravilno skladani, aranžirani i snimljeni, ali šminka nije ni najmanje bitna kada je u pitanju nešto svježe i drugačije. S-kapada je, na sreću, opstala kao cjelina te nam je podarila „Odljev tonova“, logičan nastavak „Balkan C-a“ i nadogradnju vlastitog izričaja. Sada, kada su se moji strahovi pokazali neopravdani, ostaje ipak još jedan jedini upitnik. S obzirom na fizičku udaljenost pojedinaca, koliko će rijetki biti koncerti ovog benda? Iskreno, nadam se da će me i ovoga puta S-kapada ušutkatitokom narednih godina gomilom koncerata u svojoj domovini i njenoj okolici.